Moniuszko inaczej śpiewany

źródło: organizator
Wakacyjny czas w Narodowym Forum Muzyki rozpoczynamy śpiewająco – a to za sprawą wyjątkowego koncertu chórów dziecięcych objętych projektem Akademii Chóralnej. Młodzi wykonawcy zaprezentują niezwykłe aranżacje arii z najsłynniejszych oper i pieśni ze Śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki. Zapraszamy 2 lipca (niedziela) o godz.15:00. Dla posiadaczy Wrocławskiej Karty Seniora bilety w specjalnej cenie 10 zł, dostępne w kasach NFM.

Moniuszko był mocno związany ze sztuką teatralną – nie tylko jako uważny widz, lecz także jako pracownik warszawskiego teatru. Nic więc dziwnego, że w jego twórczości teatr również zajął istotne miejsce – Moniuszko stworzył jedne z najpopularniejszych polskich oper. Jego Halka była w zasadzie pierwszym polskim dziełem operowym dużych rozmiarów. Co więcej, utworem przełomowym – wcześniej nie do pomyślenia było, aby bohaterami teatru muzycznego stali się chłopi! Jednak Moniuszkowska Halka nie od razu zdobyła sławę. Po premierze pierwszej wersji utworu w Wilnie o partyturze zapomniano na dziesięć lat. Kompozycja popularność zyskała dopiero, gdy została zaprezentowana w Warszawie w nowej, dłuższej o dwa akty wersji. Z kolei późniejszy (powstały niemal dwadzieścia lat po Halce) Straszny dwór szybko został okrzyknięty najdoskonalszym dziełem Moniuszki. Ta pełna polskich akcentów opera została wystawiona rok po zakończeniu powstania styczniowego. Miała podnieść na duchu rozczarowanych i wątpiących rodaków.

Artysta szybko został okrzyknięty „kompozytorem narodowym”. Cieszył się uznaniem słuchaczy i krytyków, nierzadko też nazywano go „ojcem polskiej opery narodowej” czy „wielkim piewcą muzyki i kultury polskiej”. Mimo niezwykłej sławy Moniuszko pozostał człowiekiem niezwykle skromnym. Wypowiadali się o nim pochlebnie nie tylko krytycy jemu współcześni, lecz także czołowi publicyści muzyczni XX wieku, jak chociażby Zygmunt Mycielski czy Stefan Kisielewski, którzy uznawali twórczość kompozytora za fenomen. Moniuszko był bowiem lubiany przez wszystkich – od mieszkańców dziewiętnastowiecznej wsi po wybrednych arystokratów. Serca rodaków zdobył chyba przede wszystkim Śpiewnikiem domowym – zbiorem pieśni o wyjątkowo polskim charakterze, którego nikt przed nim nie stworzył. 

Wykonawcy:

Agnieszka Franków-Żelazny– dyrygent
NFM Orkiestra Leopoldinum
Paulina Boreczko-Wilczyńska – sopran
Aleksandra Sosna – alt
Sebastian Mach – tenor
Jerzy Butryn – bas
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian

Chór Kamerton Szkoły Podstawowej w Haczowie kierownictwo artystyczne Marta Sobota
Chór Portamento Młodzieżowego Domu Kultury w Starachowicach kierownictwo artystyczne Bożena Magdalena Mrózek
Chór Gimnazjum im. Piłsudskiego w Rzekuniu kierownictwo artystyczne Agnieszka Majewska
Chór Clave de Sol ze Szczucina kierownictwo artystyczne Ilona Mach
Chór Gimnazjum nr 1 w Zgierzu kierownictwo artystyczne Małgorzata Ciechańska
Chór Gaudeamus Zespołu Szkół nr 1 w Bełżycach kierownictwo artystyczne Marzena Goc
Chór Sereno ZS w Łochowie kierownictwo artystyczne Joanna Krause
Chór Gaudeo z POPP w Świerklanach kierownictwo artystyczne Maria Skrobol
Chór Szkoły Podstawowej nr 14 w Białymstoku kierownictwo artystyczne Sylwia Wojciechowska
Chór Pryma Voce III LO im. Marii Skłodowskiej-Curie w Świdnicy kierownictwo artystyczne Joanna Janas

Program:

S. Moniuszko 
Jak lilija, co rozwija z opery Verbum nobile
Prząśniczka ze zbioru Śpiewnik domowy
Szumią jodły na gór szczycie z opery Halka
O Jaśko! Mój drogi z opery Halka
Spod igiełek kwiaty rosną z opery Straszny dwór
Krakowiaczek ze zbioru Śpiewnik domowy
Kozak ze zbioru Śpiewnik domowy
Modlitwa w kościółku z opery Halka
Bakczysaraj ze zbioru Sonety Krymskie
Ten zegar stary z opery Straszny dwór
Chochlik ze zbioru Śpiewnik domowy
Dziad i baba ze zbioru Śpiewnik domowy
Kum i kuma ze zbioru Śpiewnik domowy
Mazur z opery Straszny dwór

Aranżacja: Roman I. Drozd

Termin: 
02.07.2017 (niedziela), 15.00
Kategoria: 
Galeria Dni Seniora: 
false
Tagi: