Dodane przez Łukasz Kocur - 01-06-2023 - 14:32
Konkurs na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla

Na Zamku Królewskim na Wawelu odbyła się wczoraj (31 maja) uroczysta gala 43. Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2022. Decyzją Jury pod przewodnictwem dra hab. Michała Woźniaka z Katedry Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzony przez Muzeum Architektury we Wrocławiu dwuletni program edukacyjny Laboratorium Architektury został nagrodzony dwukrotnie: Sybillą w kategorii Edukacja oraz GRAND PRIX konkursu. Nagrody, statuetki Sybilli i dyplomy, odebrali dyrektor Muzeum Architektury, Michał Duda, oraz pomysłodawczynie i koordynatorki projektu: Agnieszka Gola i Patrycja Mazurek z działu edukacji MA.

- Muzea są dzisiaj po prostu bardzo atrakcyjnymi miejscami spędzania czasu przez całe rodziny, nie tylko ze względu na piękne kolekcje, ciekawe wystawy stałe i czasowe, ale także są towarzyszące im wydarzenia i inicjatywy – mówił podczas uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jarosław Sellin. I podkreślił, ze w tym roku do nagrody zgłoszono rekordowe ponad 140 projektów muzealnych!

Program Laboratorium Architektury przełamuje tradycyjny sposób myślenia o architekturze, postrzeganej pod kątem wznoszenia konstrukcji czy zestawiania określonych stylem epoki brył. Celem projektu jest, aby drogą eksperymentu dzieci zaczęły odbierać architekturę nie tylko przy użyciu wzroku, ale również pozostałych zmysłów: węchu, słuchu oraz dotyku. Podczas zajęć używane są na przykład próbki materiałów budowlanych, w tym tych naturalnych, jak drewno czy glina. Uwalniane są zapachy miejsc zamknięte w słoikach oraz badane właściwości dźwiękowe i temperatura drewna, cegły i metalu.

– Od samego początku planowaliśmy zaprosić do tego projektu dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu. Dlatego wiedzieliśmy, że nie mogą to być zwyczajne wykłady o teorii i historii architektury, a zajęcia, które angażują wszystkie zmysły i które całkowicie zmieniają perspektywę postrzegania architektury — mówiła Agnieszka Gola.

Efektem prowadzonych przez dwa lata zajęć jest książka — kompendium wiedzy, doświadczeń i ćwiczeń, służące nauczycielom przy tworzeniu własnych lekcji edukacji artystycznej. Publikację można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej muzeum.

Więcej informacji o programie Laboratorium Architektury

Więcej o konkursie